Renesance na Moravě

Zatím  co  v období gotiky byli Česi v popředí euvropského vývoje, husitské bouřky zabrzdili další vývoj natolik, že renesančné tendence v 15. stolečí se v českém umění neprosadili a umění zustává i nadále pod vlyvem gotiky. Ke konci 15. století se sice renesance prosazuje napr. při úpravě Vladislavského sálu (okna a kování na oknách) v podstate jde jen o venkovní doplňkové prvky a samotná podstata architektury zustáva gotická. Nástup renesance spadá až do 30. rokov 16. století, období prvých Habsburgovcu. Časové rozmezí  je datováno až do roku 1700, jelikož na našem území renesanční tradice přetrvává až do konce 17. Století .

Pro období renesance bylo typické pojetí nábytku jako uměleckého díla.
V tomhle období převládá snaha o estetizaci nábytkových kusu ( napr. pečlivě provedené intarzie, precizní řezby , atd…Smilie: ;)Tato snaha je znatelná  hlavně co se týče viditelnosti konstrukčních spoju (ozubu) – řemeslníci jej zakrývají řezbou, profilovými lištami nebo pilastri.
Moravský nábytek je typově podobný jihoněmeckému. Typické jsou mohutné skříně zdobené řezbami nebo geometrickými intarziemi- které umožnovali i nový zpusob ukládáni oděvu a truhly. Vedle osvědčených domácích druhů nábytku, z řezaného či omalovávaného dřeva se objevovaly kabinety, kredence, bufety,řezané stoly a stoly vykládané štukem. Značná část nábytkových předmětů byla do Čech přivážena z ciziny(hlavně z itálie) -
speciální sekretáře uzavírané sklápěcí deskou a cassapanky“ – lavice s opěradly

Co se týče zušľechťování povrchu byla nejvíce využívaná dýha(vyráběla se řezáním , její tloušťka byla v rozmezí 2-5 milimetru).

Materiály a lepení:

Využívali se materiály dostupné v blízkem okolí, hlavne měkká dřeva jako borovice a jedla, vzácnejší dřeva nebo materiály (eben, palisandr, želvovina, slonovina) byli využívany pouze jako doplňkové.
K lepení jednotlivých nábytkových dílcu byl používán klíh (kostní i kožní).

Zdobení a zdobné techniky :

Výzdobné motivy vycházeli z antických prvku a předloh.
Intarzované kompozice které využívali arabeskní motivi sa objevují na bufetech a kredencích. Také je zde znatelný rozvoj sedacího nábytku- už to nejsou jenom židle, které se stali běžným vybavením, nám zde přibývají mnohem pohodlnejší křesla s vysokými operadly, které byly potahované kuži.Také se objevují nové tvarové typy stolu.

Zdobné techniky :

Inkrustace – Nejčastěji se jí rozumí vsazování kousku dřev odlišné barvy a kvality do základní dřevěné plochy zadlabávaním. Z počátku to byli geometrické obrazce (hvězdy,linky, obdélniky…Smilie: ;)a později se začali vyskytovat i figurální a rostinné motivy, někdy i biblické příběhy .

Marketerie – Francouzký termín pro označení jemné intarzie.Je to typ náročné výzdobné techniky kombinujíci ve složitých barevných obrazcích politurovanou a leštenou jemnou intarzii.

Intarzie – mozaika ve drevě. Dekorativní zdobení základní plochy dřeva vykládaním jinými dřevy nebo i jinými materiály.

Lupenková technika(nebo-li slepá intarzie) – Tato technika spočíva ve vyřezání ornamentu lupenkovou pilkou a naklížení na povrch, kde tvoříme mírně reliefní povrch. Tento druh zdobení používa kontrastní rozdíl mezi podkladovou plochou, většinou tmavé barvy, a lepeným reliéfem ze světlého dřeva, nejčastěji javoru. Tloušťka aplikovaného ornamentu je v rozmezí 2 – 4 milimetry.

Chebská reliefní intarzie -  Jde o kombinovanou techniku, která spočína v reliéfne spracované inkrustaci ruznobarevných dřev.

Polychromie (malba) – vícebarevnost, speciálne jde o barvení artefaktu, zvláště plastik.

Gesso – typ používaného podkladového nátěru, zejména pro temperovou malbu – především na dřevěných deskách z „přepálené“ či jinak upravené netuhnoucí sádry nebo mleté křídy pojené králičím klihem

Zlacení – pokrývání povrchu artefaktu zlatem , ať již jde o zlacení plátkové, polimentové, olejové , techniky zlacení za horka , nepravé zlacení a pod.

Řezby – objev řezbárskeho dláta , tzv. kozí nohy , které umožnilo řezbu v hloubce.
Vrubořez -  řemeslná technika zdobení dřeva, Ozdobné motivy se nejprve na opracovávané dřevo předkreslí a poté se podle této kresby motivy postupně vydlabávají speciálními dláty a řezbářskými noži.

Plastický reliéf – priestorové prvky vystupujú zo základnej plochy reliéfu do priestoru, môžu vytvárať napríklad priestorovú ilúziu, alebo môžu znázorňovať iba dekoratívne ornamenty.

Plochý reliéf – (Basreliéf) je reliéf, pri ktorom námet vystupuje iba málo nad základnú plochu

Plastická prostorová řezba
Prolamovaná řezba (prořezávaná)

Zdroje :
Milan Togner : Historický nábytek
F. Veselovský – Historický nábytok (Technická univerzita Zvolen)
Kamil Lukeš – soubor renesančního nábytku v instalaci zámku v Bučovicích
Kamil Lukeš- Renesanční úložní nábytek v Moravských a Slezských sbírkach
Dalibor Kusák, Jiří Burian, Eva Křižanová,Ivan Mucha- Hrady a zámky v Československu
Noel Rylieová – Dějiny užitého umění
Roman Kubička,Jiří Zelinger –Výkladový slovník malířství, grafika, restaurování
www.skrzmoravo.blogspot.com – Procházka po arkádách a jiných renesančních památkách

Category(s): Nezařazené

Comments are closed.