50. léta v USA

Amerika 50.let byla velice bohatou zemí. Díky své poloze se jí válečný stav zdaleka nedotýkal tolik jako Evropy. Nemluvíme-li o tom, že v této době nastala zřejmě první, opravdová emancipace žen, které musely zastat všechnu práci svých mužů, kteří odešli do války. Bylo nutné, aby se nezhroutil veškerý dosavadní chod země a tak ženy nastupovaly na místa svých partnerů, manželů a otců a staly se hnací sílou ekonomiky. Zastávaly všechny práce které byly nutné. Pracovaly v továrnách, na stavbách, v automobilkách… Ale i přes tyto skutečnosti byla Amerika technologicky tolik napřed před okolním světem…

Design této doby byl materiálově ovlivněn průmyslovou a válečnou produkcí. Vyráběly se zbraně, letadla, lodě,… ale také zdravotnický materiál. Také tohoto směru se držela manželská dvojice Charles a Ray Eamesovi. Pro námořnictvo navrhovali a zdokonalovali zdravotnické dlahy a nosítka.

Charles a Ray se seznámili v září 1940 kdy Ray odešla na Cranbrook Academy of Art v Michiganu. Zde už Charles působil jako vedoucí oddělení designu a právě zde začala jejich dlouholetá spolupráce. Roku 1941 se Charles a Ray vzali a odjeli spolu do Kalifornie, kde pokračovali v navrhování neobvyklých kousků.

Po světových válkách přichází ,,optimistická doba“. Optimismus se odráží také v tvorbě této dvojice. Využívají ,,válečné“ materiály a tvarosloví jinde než z jakých souvislostí byly dosud známé. Zalisovaná překližka, plasty, skleněné vlákno, plastické pryskyřice či drátěné pletivo… To vše se nyní nadšeně využívá při tvorbě nových zajímavých designových počinů.

Eamesovi se věnovali jak architektuře a designu nábytku či užitého umění, tak také fotografiím, nebo krátkým filmům. Jejich filmová práce byla ventil nápadů, prostředek pro experimentování a vzdělání.

Eamesovi a nábytkový design

Eamsovic práci propojují napříč celou tvorbou organické tvary, laminátové výlisky, zajímavé konstrukce v podnoží sedacího nábytku…

Využívání nových materiálů mělo i další výhody. Výroba se stala rychlejší, levnější a mohla obsáhnout velké množství kusů. Spojením s nápaditým designem Eamesových se není čemu divit, že se tento nábytek stal (nejen ve své době) tolik žádaným. Dodnes se tyto kusy vyrábí snad po celém světě a jen s minimem inovací, což svědčí o prvotní dokonalé promýšlenosti každého kterého detailu.

Nejznámější ikonická tvorba:

Plywood chair – překližovaná židle

Tuto židli z tvarované překližky nazvala známá kritička architektury Esther McCoy ,,židlí století“. Další ocenění přišlo od časopisu Time který jí za estetickou celistvost, trvalý půvab a pohodlí označil za nejlepší design 20.století.

Lounge Chair 670 and Ottoman 671

Design připomínající pilotní nebo automobilové křeslo.Opětovn použití lisované překližky a koženého čalounění s sebou nesla kvalitní a pohodlné sezení.

Plastic Armchair RAR

Tato plastová křesla byla poprvé prezentována jako součást výstavy v Museum of Modern Art v New Yorku při probíhající designové soutěži „Low-Cost Furniture“. Jejich organicky tvarované sedací plochy, byly později v kombinaci s různými základy a materiály, vyrobeny v počtu několika milionů kusů.

Plastic Side Chair

Category(s): Nezařazené

Comments are closed.