ART-DÉCO VE STŘEDNÍ EVROPĚ

   Vznik stylu Art Déco sahá do počátku 20. Století. Jeho rozšíření po Evropě proběhlo především ve 20. a 30. letech. Art Déco bylo nejprve určeno pro bohatší vrstvy, později se ale v jednodušších formách dostalo i k širší veřejnosti. U nás se tento styl dostal na vysokou úroveň. To dokazuje i fakt, že jsme se na výstavě dekorativního umění v Paříži umístili v součtu všech umístění na druhém místě, hned za pořadatelskou zemí. Ovšem největší dílna ve střední Evropě zabývající se tímto slohem se nachází v Rakousku.

WIENER WERKSTÄTTE

   Umělecko-průmyslové dílny Wiener Werkstätte byly založeny v roce 1903. Jejich tvorba stála u kořenů některých uměleckých a designérských stylů dvacátého století, především to bylo Art Déco a funkcionalismus.

   Již v předválečném období jejich tvorba patřila k pilířům Art Déca. V této době jejich užité umění počalo zaujímat veřejnost i v zahraničí. Důležitou roli v tom sehrálo otevření vlastní prodejny v Karlových Varech roku 1909. Zde se mohli s produkty firmy seznamovat návštěvníci lázní, kteří sem přijížděli z celého světa.

   Radikální nástup dekorativních tendencí v tvorbě W. W. lze pozorovat od roku 1915, kdy do firmy přichází Dagobert Peche.  Podobně jako Josef Hoffmann se věnoval všem materiálům. Na rozdíl od Hoffmanna pracoval převážně s realistickými motivy. Potřeby denního užití pokrýval stylizovanými květinami, rostlinami, zvířaty, kterým dával rokokově křehkou, často až bizardní formu. Křehké tvary doplňují pastelové barvy. Plochy nábytku, glazury porcelánu, vzory textilu, malby na skle jsou provedeny růžovými, žlutými a zelenými barvy. Motivy užitého umění, které Peche používal, nacházeli v poválečné společnosti velkou odezvu. Hoffmann ho nazýval největším géniem ornamentu, který se v Rakousku od dob baroka zrodil. V důsledku těžké nemoci Pesche umírá v roce 1923. Po jeho smrti se opět vedení firmy ujímá naplno Josef Hoffmann.

ART DÉCO U NÁS

   V postkubistickém období, po roce 1918 se v nově vzniklém státě projevovala snaha vytvořit nový „národní styl“. Používaly se pro něj názvy: styl Legiobanky, národní dekorativismus, rondokubismus, obloučkový kubismus nebo třetí kubismus. Pojem české Art Déco se začal objevovat až v 2. Polovině 70. Let.

   Nejvýznamnějším letopočtem nejen pro české Art Déco byl rok 1925, ve kterém se konala již zmiňovaná výstava v Paříži, na které se čeští návrháři prezentovali více jak úspěšně. Tvorba často navazovala na některé předešlé slohy, např. na biedermeier. Nejznámějším architektem, který na tento sloh navazoval, byl Václav Ložek. Jeho nábytek vzdáleně připomíná kusy, které o sto let dříve produkovala dílna J. Danhausera.

   Architekt František Roith byl v letech 1924-1929 pověřen navržením architektury a kompletního zařízení pro městskou knihovnu a rezidenci pražského primátora. 

V sálech primátora se objevuje několik opakujících se typů židlí, které navazují na klasické vzory. Křesílko podkovovitého tvaru na prohnutých nožkách zdobí citronová dýha sesazená do geometrických útvarů, které se opakují na dalších typech dveří a ostění.

Zdroje:

http://www.archinet.cz/index.php?mode=article&art=14097&sec=10027&lang=cz

http://www.earch.cz/clanek/2987-rondokubismus-ceske-art-deco-4dil.aspx

http://zpravy.ihned.cz/cesko/c1-53431440-nadherny-byt-ve-stylu-art-deco-podivejte-se-kde-muze-bydlet-prazsky-primator#fotogalerie-gf108575-11-1324570

http://cs.wikipedia.org/wiki/Rondokubismus

Cimburek Fr., Dějiny nábytkového umění IV., Argo, 2001

Category(s): Art Déco

Comments are closed.